Auto.

 
 
    Na počátku byla snaha vyzkoušet nové konstrukční prvky a možnosti. Proto jsem se rozhodl, jako prototyp, nejdříve udělat auto na pohon elektromotorem. Na něm jsem si chtěl ověřit výrobu kulových čepů, skleněných pružin, kardanu (k vůli nutnému zalomení hřídele řízení) a diferenciálu. O výrobě diferenciálu se okrajově zmiňuji zde: Mé sklářské začátky.
 
 
 
  ovládání jsem použil dvoukanálovou soupravu.
    Pro tlumení nárazů jsem si pneumatiky odlil z kaučuku. Auto na nich dosáhlo bez problému rychlosti asi 15km/hod.
 
 

Přední náprava.

    Jako vzor jsem použil konstrukci modelu Buggy. Výroba nebyla ani moc složitá, protože jsem jenom kopíroval a mírně se přizpůsoboval k originálu. První složitější věc byla výroba pružin. Zkoušel jsem je vinout z různě silných tyčinek na různé grafitové trny. Požadavkem bylo, aby měly dostatečnou pružnost a aby bez prasknutí šly stlačit o cca 15 mm. (V praxi jsem počítal se zdvihem 10 mm, tak aby byla spolehlivá rezerva). No, navinul jsem jich asi 50, než jsem našel optimální poměr mezi průměrem tyčinky, průměrem trnu a schopností přežít těch 15 mm stlačení. Celkový zdvih na konci ramen je pak asi 20 mm a natáčení kol asi 40°na každou stranu.
 
Jak funguje přední náprava je k vidění zde: www.youtube.com/watch?v=TaEAJ27Q0Lk
 

Zadní náprava.

    Tak to již byl větší oříšek. Původně jsem ani diferenciál dělat nechtěl, ale pak mi došlo, že budu muset tak jak tak udělat převodovku, čili vyrábět ozubená kola ze skla a tak proč nevyrobit rovnou k tomu ten diferenciál. Nemá cenu zde popisovat ty desítky hodin pokusů a omylů, vylomených zubů (na štěstí jen těch skleněných) a nových začátků. Nakonec se dílo podařilo a jeho výsledek si můžete prohlédnout zde:www.youtube.com/watch?v=WS7p7NEUXes.
 
    A pak již jen zbývalo to všechno spasovat dohromady, zabrousit co se vzájemně pohybuje, nabít baterky a vyjet.
 
    Tím byla hotova první část mé představy. 
 
    Tou druhou bylo nahradit elektromotor parním strojem. K tomu jsem použil již spolehlivou konstrukci válce a šoupěte z předcházejících modelů. Dále jsem dodělal topeniště a mohlo se vyrazit.
 
 
Jízdu si můžete prohlédnout zde: www.youtube.com/watch?v=4gOjP_cq0CM
 

Kontakt

Michal Zahradník - Sklozam Švecova 398/12
Praha 4, Chodov
149 00

IČ.: 10133640
+420 608 969 213 sklozam@gmail.com